Suunnittelemme ja valmistamme osat ja kokonaisuudet

Mittametalli Oy on voimakkaasti kasvava yritys, joka suunnittelee ja valmistaa innovatiivisia metallituotteita. Asiakaskuntamme koostuu meriteollisuudesta, rakennusteollisuudesta, puusepänteollisuudesta, kalusteteollisuudesta, terveydenhuoltosektorista, sekä kone- ja laiterakennusteollisuudesta. Meillä on laitteet monipuoliseen levynkäsittelyyn, putkilaser, hitsausrobotit, 8 käsihitsauspaikkaa ja automaattiradalla varustettu pulverimaalaamo. Tarjoamme asiakkaillemme myös suunnittelupalvelun.

Mittametalli Oy - Referenssi

Me teimme tämän

Teos koostuu yli 2000 erilaisesta Mittametallin valmistamasta rei´itetystä alumiinipaneelista
Kuva-aiheen lähtökohta on seudun historiallisesta Kuninkaan kartasta vuodelta 1708
Teos käsittää koko alikulkutunnelin pituuden.
Yli kahden tuhannen keskenään erilaisen alumiinipaneelin valmistaminen ja asentaminen oli millimetrin tarkka projekti.

Alupro Oy

01 / 2022 Rakennusteollisuus

Rautatieaseman jättikokoinen kuvateos

Teos on toteutettu rei’ittämällä alumiini läpivienneillä, jotka kauempaa katsottuna muodostavat kartan. Takaa valaistu teos kattaa koko tunnelin. Sen asennus oli millimetrin tarkkaa työtä.

Tikkurilan rautatieaseman alikulkutunnelin jättikokoinen kuvateos on yksi Mittametallin rakentamista erikoiskohteista. Julkinen taideteos koostuu Mittametallin valmistamista runsaasta 2 000 paneelista, joissa kussakin on erilainen perforointikuvio. Taiteilijat Helena Hietanen ja Jaakko Niemelä suunnittelivat jättikokoisen kuvateoksen, jonka teknisestä toteutuksesta vastasi Alupro Oy ja alihankkijana toimi Mittametalli. Kuva-aiheen lähtökohta on seudun Kuninkaan kartasta vuodelta 1708. Alupron asennuksesta ja hankeosuudesta vastannut Fedor Karpenko luonnehtii projektia hyvin vaativaksi asennustarkkuuden suhteen. ”Reikäkuvion osalla työn tarkkuus on täydellinen. Paneeliseinä on suora joka suunnasta mitattuna ja se muodostaa yhtenäisen ja pituudeltaan koko tunnelin kattavan kartaston. Seinän taustana on Alupron suunnittelema säädettävä kiinnitysrunko”, Karpenko kertoo. Mittametallissa onnistuminen vaati luonnollisesti paljon panostusta työnsuunnittelussa ja ohjauksessa.